Afslank Artikelen

Eet slank makend voedsel

Vermijd alle dikmakers
Er bestaan heel wat voedingsmiddelen en –producten die snel leiden tot overgewicht. Als je wilt afvallen, dan moet je dit soort eten zo veel mogelijk vermijden. Het gaat onder meer om de volgende soorten voedsel:

Voorverpakte voedselproducten
Hiermee worden bedoeld alle voedselproducten die door de voedingsindustrie zijn bewerkt en verpakt. De bewerking kan bestaan uit de dehydratie van vetten en zetmeel, het harden van oliën (geharde vetten ofwel transvetten), het toevoegen van suikers, zetmeel en vetten, het toevoegen van smaak- en geurstoffen, het toevoegen van conserveermiddelen en het toevoegen van allerlei andere hulpstoffen ten bate van het verwerkingsproces. Vrijwel al deze producten bevatten veel suikers en (geharde of dierlijke) vetten en zijn daardoor rijk aan calorieën. Ze bevatten vaak weinig vitamines, mineralen en andere voedingsstoffen en bovendien grote hoeveelheden kunstmatige stoffen. Ze dragen niet bij aan de gezondheid van de consument en leiden tot zeer snelle gewichtstoename in de vorm van opgehoopt lichaamsvet.

Magere’ producten
Hoewel deze producten minder vet bevatten, bevatten ze nog steeds te veel vet en is het vet vaak van dierlijke oorsprong. Daarnaast bevatten ze vaak veel slechte koolhydraten. In plaats van het gebruik van magere producten is het beter om te kiezen voor andere natuurlijke producten met dezelfde voedingswaarde en minder (dierlijke) vetten.

Alcohol
Het drinken van alcohol leidt, naast andere problemen, al snel tot gewichtstoename. Bier bevat weliswaar veel vitamines, maar leidt in grote hoeveelheden tot een bierbuik. Wijn bevat antibiotische stoffen en is in beperkte hoeveelheden goed voor hart en bloedvaten. Bedenk echter wel dat een glas wijn veel calorieën bevat. Als je wijn of bier bij de maaltijd drinkt, weet dan dat het lichaam als eerste de alcohol verbrandt en pas daarna het eten. Dit brengt het risico met zich mee dat overtollige calorieën uit het eten worden omgezet in lichaamsvet. Als je echt wilt afvallen, laat dan voorlopig alle drank staan en beperk je tot vloeistoffen als water en groene thee.

Er zijn ook veel slankmakers onder de voedingsmiddelen. Het is aan te raden om vooral de volgende producten te eten als je wilt afvallen:

Eieren
Het mag raar klinken, maar één van de beste voedingsmiddelen om te eten als je wilt afvallen is het ei. Dit zit vol met goede eiwitten en geeft je heel lang na het consumeren ervan een verzadigd gevoel. Als je regelmatig een ei eet, heb je minder honger en hoef je minder te eten. Eet maximaal 3 – 4 eieren per week.

Vis, mager vlees en gevogelte
Deze voedselproducten bevatten veel eiwitten en weinig vet. Ze zijn rijk aan mineralen en andere voedingsstoffen. Ze stimuleren de stofwisseling om sneller en beter te werken. Eet dus elke dag een portie vis, mager vlees of gevogelte (kip, kalkoen).

Fruit en rauwe en gestoomde groenten
Groenten en fruit zitten boordevol vitamines en mineralen en bevatten bovendien veel vezels. Vele groentesoorten bevatten ook goede koolhydraten en leveren energie. Eet meerdere malen per dag groenten en fruit en eet ze zo veel en zo vaak als je maar wilt.

Drink heel veel water
Water is voor de mens de beste vloeistof die er op aarde bestaat. Het drinken van veel water heeft vele voordelen voor de mens. Het helpt bij het afvloeien van gif- en afvalstoffen. Het helpt de vochthuishouding van het lichaam op peil te houden. Het stimuleert en helpt de stofwisseling en de spijsvertering. Het geeft een verzadigd gevoel en vermindert het hongergevoel. Water is een groot hulpmiddel bij het afvallen. Drink minstens acht glazen water per dag en laat alle cola, frisdranken en andere zoete dranken staan.

Vezelrijk voedsel
Het is voor de gezondheid heel belangrijk om elke dag vezelrijk voedsel te eten. Dit bevordert de darmwerking en de spijsvertering. Door vezelrijk voedsel te eten heb je sneller een verzadigd gevoel en krijg je minder snel na een maaltijd weer honger. Vezelrijk voedsel helpt je lichaam de bloedsuikerspiegel constant te houden. Naast groenten en fruit zitten vezels ook in alle volle graanproducten (onbewerkte en niet-geslepen graanproducten), bijvoorbeeld volkoren brood, volkoren pasta en zilvervliesrijst.

Schrijf een reactie