Afslank Artikelen

gevaren van een hongerdieet

Val af zonder jezelf uit te hongeren – ontdek hier hoe!

Het probleem van overgewicht of obesitas is nog nooit eerder in de geschiedenis van de mensheid zo groot geweest. Er sterven op dit moment elke minuut mensen aan de gevolgen van obesitas. Obesitas leidt tot vele gezondheidsklachten, waarvan de hart- en vaatziekten wel de bekendste zijn. Er lijkt geen einde aan de groei van het probleem te komen en het aantal sterfgevallen loopt elk jaar op.

Een kort onderzoekje met behulp van het internet leert ons dat er geen gebrek aan oplossingen is. Er zijn duizenden verschillende afslankproducten, programma’s en dieeten op de markt. Je kunt afslankpleisters plakken, groen thee drinken, cremes smeren, of louter water drinken. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat elk afslankprogramma dat succesvol wil zijn twee elementen moet bevatten: gezond eten en veel bewegen. Als dit algemeen bekend is, waarom zijn er dan nog zoveel mensen die te dik zijn, waarom lukt het slechts een klein gedeelte om definitief af te vallen?

De schadelijke gevolgen van een hongerdieet….

Veel mensen met overgewicht zijn zo wanhopig dat ze bereid zijn op een hongerdieet te gaan. Ze hopen dat ze zo heel snel heel veel gewicht kwijtraken. Het klinkt ook wel logisch. Wat er niet in gaat komt er ook niet aan, nietwaar? Helaas is het niet zo simpel. Je valt niet af door een hongerdieet. Je lost het probleem niet op en creëert er een probleem bij.

Als we ons langere tijd voedsel ontzeggen kunnen we zweren ontwikkelen en onze spijsvertering beschadigen. En dan hebben we het nog niet eens over de vermoeidheid en slapheid die optreedt als we ons lichaam noodzakelijke voedingsstoffen onthouden. We zullen ook merken dat we helemaal niet afvallen. Dat komt omdat de hersenen het signaal krijgen dat er wat mis is. In zo’n geval gaat het lichaam over op de zogenaamde ‘hongermodus’. Wanneer het lichaam in deze modus is, vertraagt het de stofwisseling; het lichaam zal de calorieën minder snel verbranden. Om af te vallen moet je juist voor het omgekeerde zorgen: je moet zorgen dat je lichaam de calorieën sneller verbrandt.

Zo val je af zonder jezelf uit te hongeren!

1.Zorg voor een uitgebalanceerd dieet – maak een dieetplan en zorg dat je alle belangrijke voedingstoffen, zoals vitaminen en mineralen, binnenkrijgt.
2.Eet gevarieerd – let op de “Schijf van Vijf” . Eet elke dag fruit, noten , groente en gedroogd fruit. Uiteraard eet je alleen volkorenproducten.
3.Eet de juiste hoeveelheid – en eet vaker dan drie keer per dag. Probeer zes keer per dag kleinere maaltijden te eten. Hierdoor wordt je stofwisseling sneller. Tussendoortjes zijn prima, als het maar gezonde snacks zijn zoals fruit of noten.
4.Eet zoveel als je lichaam nodig heeft. Dat is niet hetzelfde als “eet totdat je vol zit”. Overeet niet om je emotionele behoefte van het volzitten te bevredigen.
5. Drink veel water – dat voorkomt dehydratie en helpt het lichaam afvalstoffen te lozen.

Schrijf een reactie