Afslank Artikelen

Hoe stimuleer je je metabolisme? De 5 beste tips!

boost metabolisme

Als je wilt afvallen, kun je bijna niet anders dan aandacht besteden aan je metabolisme. Dit is het proces waarbij je lichaam calorieën omzet in energie. Hoe sneller je metabolisme, hoe gemakkelijker je afvalt. Je metabolisme op gang houden, geeft je bovendien een fit gevoel. Hieronder lees je de 5 beste tips om je metabolisme te stimuleren.

1. Verminder je calorie-inname niet te snel

Onderzoek heeft uitgewezen dat er een relatie is tussen de hoeveelheid calorieën die je inneemt en de snelheid van je metabolisme. Als de calorie-inname plotseling drastisch werd verminderd, vertraagde het metabolisme. Dit wil je voorkomen, dus verlaag het aantal calorieën liever eerst met maximaal 500 per dag in plaats van 1000. De andere 500 kun je verbranden door te sporten: ook bevorderlijk voor je metabolisme!

2. Voorkom teveel stress

Er wordt steeds meer duidelijk over de effecten van stress op je lichaam. Zo is uit onderzoek gebleken dat dit je metabolisme vertraagt. Zo werd duidelijk dat stress een enzym hindert dat vet verbrandt. Ook is bij stress je insuline-niveau vaak hoger, waardoor je lichaam sneller vet opslaat. Probeer gedurende de dag je stressniveaus binnen de perken te houden door regelmatig even te stoppen met wat je doet en 30 seconden lang op je ademhaling te letten.

spieren opbouwen

3. Wees wijs met je spieropbouw

Naarmate we ouder worden, vertraagt ons metabolisme automatisch. Een goede remedie is zorgen dat je spiermassa niet teveel afneemt, ook iets wat met de leeftijd vanzelf gebeurt. Maar hoe meer spiermassa, hoe sneller je calorieën verbrandt. Ga je om deze reden al naar de sportschool, of oefen je thuis met gewichten, let er dan op dat je niet te snel en intensief traint. Onderzoek heeft uitgewezen dat het beter voor je spieropbouw is om tussen sessies steeds 2-3 minuten te wachten.

4. Verdeel je consumptie van eiwitten

Eiwitten zijn noodzakelijk om je spiermassa te behouden of te vergroten. Wil je zorgen dat je lichaam de eiwitten die je consumeert ook echt kan gebruiken? Eet dan niet je dagelijkse portie eiwitten op een moment van de dag, maar verspreid ze over je maaltijden en snacks. 90 gram in één keer kan je lichaam namelijk niet optimaal verwerken, maar 3 keer 30 gram wel.

5. Slaap je fit!

Het lijkt misschien wat vreemd, na al die tips over lichaamsbeweging en spieropbouw, maar ook rust en slapen zijn essentieel voor een gezond metabolisme. Onderzoek heeft uitgewezen dat te weinig slaap nadelige effecten heeft op je metabolisme. Zorg er daarom voor dat je op tijd begint met het voorbereiden van de nacht. Doe je apparaten uit, leg je werk aan de kant en doe dingen die je rustig maken, zoals lezen, rustige muziek luisteren, yoga of mediteren. Zo vergroot je de kansen op een goede nachtrust!

Wat goed is voor jou, is goed voor je metabolisme!

Als je gewicht wilt verliezen, is het een heel goed idee om te kijken hoe je jouw metabolisme kunt stimuleren. Zoals je hebt kunnen lezen, is dit gemakkelijker dan je denkt, als je keuzes maakt die ook voor je algehele gezondheid gunstig zijn. Dat betekent: geen radicale crash-diëten, maar geleidelijk je calorieën verminderen, je inname van eiwitten mooi over de dag verdelen, zowel gedurende je drukke dagen als in de sportschool regelmatig een pauze inlassen en jezelf niet beroven van een broodnodige dosis slaap.

Welke van deze tips ga jij uitproberen?

Vond je dit een nuttig artikel? Deel het dan op social media!

Schrijf een reactie