Afslank Artikelen

Hoe val je zo snel mogelijk af? De 5 beste tips!

Zo Snel Mogelijk Afvallen

Soms wil je snel wat gewicht kwijt. Bijvoorbeeld omdat de zomervakantie voor de deur staat. Of omdat er een belangrijk feest op komst is, waar je op je best wilt verschijnen. Of misschien ben je gewoon een ongeduldig type, dat graag snel resultaat wil. Hieronder lees je de 5 beste tips om snel af te vallen!

1. Breng je porties in balans

Wat je eet, bepaalt voor 70% je gewicht. Niet alleen de hoeveelheid, maar ook de verhouding in voedingsstoffen is belangrijk. Streef naar 50% groente, 25% (magere) eiwitten en 25% verantwoorde koolhydraten. Groenten bevatten weinig calorieën, onderdrukken je trek en versnellen je metabolisme. Eiwitten (vlees, vis of vegetarische alternatieven) helpen je lichaam herstellen en sterk blijven. Gezonde koolhydraten geven je een verzadigd gevoel. Denk aan aardappelen, haver, quinoa, zilvervliesrijst en volkoren producten.

2. Vervang snoep en snacks door gezonde alternatieven

Het is onvermijdelijk dat je soms trek krijgt in iets lekkers. Eet dan in plaats van iets met suiker een stuk zoet fruit, of een zure vrucht als je zin hebt in zuur. Snak je naar iets hartigs, maak dan groentesticks, die je doopt in een lekker sausje met yoghurt en verse kruiden. Wil je een vet hapje? Maak dan een lekker snack met avocado! Kun je aan niets anders denken dan chocola? Neem dan een klein stukje extra puur (70% cacao of meer). Dit is zelfs gezond!

3. Verdeel je calorieën slim over de dag

De juiste hoeveelheid eten, maar op de verkeerde momenten kan ook leiden tot overgewicht. Overdag heeft je lichaam de meeste brandstof nodig, terwijl je ’s avonds weinig kunt verbranden. Eet dus de meeste van je calorieën bij je ontbijt en lunch. Sluit de dag af met een lichte avondmaaltijd, die vooral bestaat uit groenten en licht verteerbare eiwitten.

4. Eet langzamer

Diverse onderzoeken hebben uitgewezen dat snelle eters naar verloop van tijd meer aankomen. Een mogelijke oorzaak zijn bepaalde hormonen die je eetlust en gewicht beïnvloeden. Als deze meer tijd hebben om vrij te komen terwijl je eet, kom je minder snel aan. Je kunt eventueel je tempo verlagen door elke hap beter te kauwen. Dit is sowieso beter voor je spijsvertering!

wijn dieet

5. Zeg nee tegen alcohol

Alcoholische dranken bevatten relatief veel calorieën en weinig tot geen voedingsstoffen. Sterker nog, je lichaam kan schade oplopen als je teveel drinkt. Als dat nog niet genoeg reden is om alcohol te laten staan, bedenk je dan dat alcohol je remmingen (deels) wegneemt. Daardoor ben je sneller geneigd om toch toe te geven aan je ongezonde trek. Wil je toch graag een drankje af en toe? Beperk je dan tot 2 per week en eet er iets bij, zodat je minder snel gaat snacken!

Snel afvallen op een verantwoorde manier

Wil je snel wat kilo’s kwijt? Dan kan het veranderen van je levensstijl al veel voor je doen. Drink meer water, zorg voor mooie verhoudingen in je voedingsstoffen, verdeel je calorieën anders over de dag, eet langzamer en matig je alcoholconsumptie. Crash-diëten zijn dan helemaal niet nodig! Welke tip ga jij uitproberen?

Vond je dit een nuttig artikel? Deel het dan op social media!

Schrijf een reactie