Afslank Artikelen

Ontwerp het perfect tijdschema voor je afslankprogramma

Talloze advertenties die proberen afslankdrankjes, dieeten of oefenprogramma’s te slijten, hebben je beloofd dat je binnen een week 7 cm minder taille hebt of 15 kilo zult afvallen in een maand. Je was waarschijnlijk bij voorbaat al sceptisch: en jawel, de resultaten bleven bij jou uit.


Hoe en wanneer kun je afvallen?

Laten we realistisch zijn: je kunt niet van vandaag op morgen afslanken. De keuze om af te vallen is een beslissing die je weloverwogen moet nemen, en het is altijd goed je afslankplan met je huisarts, dieetist of fitnesstrainer te overleggen.

Laat je goed informeren: er zijn talloze boeken verschenen waar je alles over afslanken kunt lezen.

Afvallen is wiskunde

Afvallen is wiskunde. Een paar van de rekenregels die je zou moeten onthouden vind je hier:

3,500 calorieën = 1 pond
Zo bereken je de hoeveelheid calorieën die past bij jouw levensstijl:
Zittend bestaan: vermenigvuldig je gewicht in ponden met 11
Actief: vermenigvuldig je gewicht in ponden met 12 of 13
Heel actief: vermenigvuldig je gewicht in ponden met 15,16 of 17
BMI (Body Mass Index, lichaamsgewicht index)
Gewicht (in kilogram)
Lengte (meters) * Lengte (meters)

Volgens de experts kun je 1 tot 2 pond per week verliezen wanneer je zorgt dat je zo’n 500 calorieën per dag mindert. Zij raden aan dat te bereiken door 300 calorieën minder via het voedsel binnen te krijgen en er 200 extra te verbranden door middel van fitness of sport. Dit is niet alleen de veiligste manier, het geeft ook het lichaam de tijd aan een nieuw dieet en oefenprogramma te wennen.

Houd tijdens je afslankpogingen je BMI in de gaten. Wanneer je je BMI weet kun je uitrekenen wat je moet doen om op je ideale gewicht te komen.

Wees realistisch!

Laten we het voorbeel van Susan nemen: ze weegt nu 95 kilo (190 pond). Ze wil terug naar 62 kilo (125 pond). Ze heeft een zittend leven en ze heeft dus om op hetzelfde gewicht te blijven zo’n 1900 calorieën per dag nodig. Wanneer ze er nu in zou slagen elke dag 300 tot 500 calorieën minder binnen te krijgen via een gezonder dieet en ook er ook nog eens 400 zou kunnen verbranden door elke dag een stevige wandeling van 40 minuten te maken … mag ze verwachten elke week ongeveer een kilo kwijt te raken. In dat geval kan ze haar doel, een gewicht van 62 kilo, dus in 8,5 maanden bereiken.

De sleutel tot het succes is voor jezelf te berekenen wat een realistisch tijdschema is. Wanneer je niet realistisch bent zul je snel teleurgesteld worden. Zet je toch alles op alles om zo’n onrealistisch doel te bereiken dan kun je gezondheid op het spel zetten. Stel realistisch mijlpalen en beloon jezelf wanneer je een mijlpaal hebt bereikt!

Schrijf een reactie