Afslank Artikelen

Stress! Hoe blijf je gezond eten? De 7 beste tips

stress eten

Herken je deze situatie? Je moet een deadline halen op je werk. Om tijd te besparen, haal je snel ergens een broodje in plaats van zelf een gezonde lunch te maken. Je slaapt minder en compenseert met extra koppen koffie en snelle energie uit zoete snacks. Daar gaat je dieet… Hoe hou je in stressvolle tijden je goede eetgewoonten overeind? Hieronder lees je de 7 beste tips.

1. Erken je stress

Verstop je niet voor de gedachten die door je hoofd schieten of de adrenaline die door je lijf raast, hoe verleidelijk dit ook is. Je stress erkennen is een belangrijke stap in bewust blijven eten.

2. Blijf in beweging

Het lijkt niet erg aanlokkelijk om te blijven sporten of bewegen als je toch al moe bent van de stress. Toch is lichaamsbeweging een erkende manier om je stress te verminderen. Hiermee maakt je brein onder andere geluksstofjes aan, waardoor je ook minder geneigd bent om uit frustratie naar ongezond eten te grijpen.

3. Let op je slaap

Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen die minder slapen meer en vaak ook ongezonder eten. Zorg dus dat je voldoende slaapt. Dit voorkomt ook concentratieproblemen en emotionele schommelingen, die het halen van de deadline nog moeilijker maken.

voldoende slaap

4. Vraag om hulp

Lukt het je in deze drukke tijden niet om naast je werkverplichtingen ook nog andere klusjes te doen of afspraken na te komen? Vertrouw dan op je vrienden en familie. Vraag ze eventueel om advies of een helpende hand in het huishouden om je stress wat te verlichten.

5. Zondig met mate

Kun je het echt niet laten om naar iets lekkers te grijpen als je gespannen bent? Let er dan op dat je maat houdt. Van een koekje, handje chips of bakje ijs zul je niet meteen aankomen, maar wel als je er in een keer een pak, zak of bak naar binnen werkt.

6. Kies voor gezond en voedzaam

In tijden van stress is de verleiding om voor fast food te kiezen vaak groter. Het is snel klaar en geeft ook snelle verzadiging door de grote hoeveelheid calorieën. Naderhand zul je echter vaak te maken krijgen met een bloedsuikerspiegeldaling, waardoor je zin krijgt in meer. Om over het schuldgevoel maar te zwijgen…

7. Herken de signalen

Net als de eerste tip, heeft deze te maken met bewustzijn. Let op veranderingen in je functioneren. Heb je opeens meer moeite met in slaap vallen? Ben je eerder kortaf tegen de mensen om je heen? Voel je je gespannen of zelfs angstig? Dit zijn allemaal signalen dat je onder de stress lijdt en dus een groter risico loopt om ongezond te gaan eten. Herken je ze, check dan snel of je je nog aan de andere tips kunt houden.

Houd je hoofd koel en je lijf gezond!

Ben jij een echte stress eter, die in drukke tijden snel meer en ongezonder eet? Dan ben je in goed gezelschap. Veel mensen zullen dit gedrag herkennen. Eraan toegeven is echter zonde van de inspanning die je al in je dieet hebt geïnvesteerd. Blijf dus bewust van je stressniveaus en kom gezonder door drukke perioden. Welke tip gaat jou daarbij helpen?

Vond je dit een nuttig artikel? Deel het dan op social media!

Schrijf een reactie