Afslank Artikelen

Voedingsinformatie op etiketten leren lezen

Leer wat de informatie op voedingsetiketten betekent. Pas dan weet je wat je eet!

Wat staat er precies in de voedingsinformatie op etiketten?

Voordat er wetgeving over voedingsinformatie bestond, drukten fabrikanten deze lukraak op etiketten of soms zelfs aan de binnenkant van de verpakking. Ook werden de gegevens soms zo klein afgedrukt, dat ze onleesbaar waren. In 1994 werd door de Food and Druk Administration in de Verenigde Staten regelgeving ingevoerd voor het geven van voedingsinformatie op etiketten. Dat hield onder meer het volgende in:

1.Het etiket moet informatie bevatten over hoe het product past in het algehele dieet van de consumerende persoon
2.Het etiket moet vermelden hoeveel verzadigde en onverzadigde vetten, cholesterol, vezels en andere voedingsstoffen het product per portie bevat
3.Het etiket moet voldoen aan wettelijke regelgeving als het gebruik maakt van de bewoordingen ‘light’, vetvrij en caloriearm
4.De informatie op het etiket moet consistent zijn op alle producten uit verschillende productlijnen
5.De informatie op het etiket moet in een leesbaar formaat zijn gedrukt
6.Alle voedingsinformatie is in standaardformaat, in een wit rechthoekig vlak, afgedrukt op de achterkant van de verpakking. Het is verboden om van deze door de Food en Drug Administration opgestelde standaard af te wijken

Betekenis van de informatie ‘per portie’

Met behulp van de informatie per portie kunnen we snel zien wat voor voedingsstoffen en hoeveel calorieën we zullen innemen bij het eten van een standaard portie. Porties zijn gestandaardiseerde hoeveelheden voor verschillende soorten voedsel. Voorbeelden daarvan zijn:

1.Ontbijtgranen – een beker (64 gram) per portie
2.Brood – een snee per portie
3.Sladressing of slasaus– een theelepel per portie
4.Chips – 15 chips per portie
5.IJs – ongeveer 3 gram per portie

De calorieën staan direct bij de informatie over de portie. Dit is waar de meeste mensen het eerste naar kijken. Het is belangrijk om te begrijpen dat je naar de hoeveelheid calorieën per portie kijkt en niet naar die van de hele verpakking. Een voorbeeld: een fles caloriearme mayonaise. Op het etiket staat: 80 calorieën per portie. Nu zijn er mensen die denken: 80 calorieën voor de hele fles en zonder zorgen flinke hoeveelheden mayonaise eten. Maar de mayonaise bevat 80 calorieën per portie, wat een flinke hoeveelheid is.

Daarnaast moet je ook letten op het natriumgehalte (zout) van een product. Als een product veel zout bevat of ingrediënten die zout bevatten, dan is het niet goed voor de lijn.

Nu je meer weet over wat de voedingsinformatie op etiketten betekent, kun je beter beoordelen of een product goed voor je is of niet.

Schrijf een reactie