Hulpmiddelen Voor Het Afvallen

6 dieet mythes ontmaskerd

Het aantal mensen dat gebukt gaat onder overgewicht neemt nog altijd toe. Er zijn meer en meer mensen die willen afvallen. Helaas bestaan er evenveel mythes over dieten die in de loop der tijd zijn ontstaan. Deze mythes gaan over het eten van bepaalde producten, welke oefeningen wel of niet te doen en ga zo maar door.
Helaas zijn de meeste van deze mythes niet waar. Hieronder staan een aantal mythes die niet waar zijn. Als je begrijpt waarom ze niet waar zijn zul je evenmin in alle andere mythes trappen die bestaan.

Mythe nummer 1: Je moet dieet producten eten als je wilt afvallen
Er bestaan veel zogenaamde ‘dieet voedingsmiddelen’ en veel mensen geloven dat je door het eten van deze producten zonder meer afvalt. Deze dieet producten zijn meestal voorverpakt en bevatten veel transvetten en suikers. Veel mensen staren zich blind op de hoeveelheid vet die zich in een product bevindt, terwijl in werkelijkheid het juist om het soort vet gaat dat in het product zit. Transvetten zijn behoorlijk slecht voor je. Producten zoals avocado’s en noten bevatten ook vet, maar dit is een type vet (monounsaturated) dat zelfs goed is voor het lichaam. Sojabonen en maïs bevatten ook vetten, maar dit zijn polyunsaturated vetten welke weer goed zijn voor het lichaam. Verdiep je dus in de types vet die er bestaan en staar je niet blind op de hoeveelheid vet in een product, maar kijk naar het type vet dat erin zit.

Mythe nummer 2: voedingsmiddelen die veel proteïnen bevatten maken je dik
Veel mensen geloven nog steeds dat producten die veel proteïnen bevatten je dik maken. Ze verminderen drastisch de hoeveelheid proteïnen die ze binnenkrijgen zodat ze niet dik worden. Onderzoek heeft echter aangetoond dat een proteïne rijk dieet juist het tegenovergestelde effect heeft. Het helpt vet in het lichaam af te breken waardoor je dus afvalt. Dit komt door een actief ingrediënt dat calcitriol heet en de omzetting van suiker in het lichaam tegengaat. Het is echter niet goed teveel melkproducten te eten. Hou je aan de aangeraden hoeveelheden en je zult de vruchten van proteïnen plukken.

Mythe nummer 3: Door koolhydraten uit je menu te schrappen zul je afvallen
Een mythe die op het moment de ronde doet in de afslank industrie is dat je afslankt als je koolhydraten uit je menu schrapt. Deze mythe is nog hardnekkiger geworden door het ongegronde geloof dat koolhydraten bijdragen aan een verhoogde insuline productie in het lichaam. Hierdoor zou men ook aankomen in gewicht. Als een gevolg van deze verkeerde informatie zijn er tegenwoordig veel mensen die zo min mogelijk koolhydraten eten. Wat ze echter niet weten is dat het lichaam door een gebrek aan koolhydraten water gaat vasthouden in het lichaam. Door het water vast te houden kom je ook aan, dus je schiet er uiteindelijk nog niets mee op.

Mythe nummer 4: Noten maken je dik
Het klopt inderdaad dat noten veel calorieën en vetten bevatten. Cashew noten bevatten bijvoorbeeld 180 kilocalorieën waardoor ze een van de meest vermeden producten zijn voor mensen die willen afslanken. Wat veel mensen echter niet weten is dat deze producten diverse vetten bevatten zoals polyunsaturated en monounsaturated vetten, welke de cholesterol in het lichaam doen verminderen. Deze vetten zijn dus erg gezond. Daarbij bevatten deze amper verzadigde vetten, waardoor ze erg goed zijn voor het hart. Noten kunnen goed als vervangers gebruikt worden voor bijvoorbeeld producten die erg veel verzadigde vetten bevatten.

Mythe nummer 5: Door minder te eten zul je afvallen
De meeste mensen denken nog steeds dat door minder te eten of door maaltijden over te slaan men afvalt. Ze slaan maaltijden over zodat ze slank blijven en ze zijn waarschijnlijk ook erg dun. Dit is echter de meest onbegrepen mythe in de afslank industrie. Door maaltijden over te slaan denkt het lichaam namelijk dat het in een noodsituatie zit en het zal automatisch overschakelen op de noodsituatie. Dit houdt in dat het de stofwisseling vertraagt en elders energie vandaan gaat halen; je spieren. Doordat je stofwisseling vertraagt kom je als je een keertje wel eet gelijk flink aan.

Mythe nummer 6: Suiker is de hoofdoorzaak van diabetes
Een van de meest schadelijke mythes die de ronde doet is die over de oorzaak van diabetes. Veel medici doen suiker af als de oorzaak van diabetes, terwijl dit niet noodzakelijk het geval hoeft te zijn. Onderzoek heeft namelijk aangetoond dat de oorzaak van Type 2 diabetes ligt in een hoge of ongecontroleerde hoeveelheid calorieën, een inactieve levensstijl en overgewicht. Het compleet vermijden van koolhydraten is niet gezond omdat het ons lichaam van energie voorziet. Koolhydraten reguleren eveneens het onderhoud van vet in het lichaam en zorgt ervoor dat het juiste vet wordt opgeslagen in het lichaam.

Schrijf een reactie