Hulpmiddelen Voor Het Afvallen

Afvallen voor beginners

Waar moet je beginnen als je helemaal nieuw bent in de wereld van het afvallen? Leer in dit artikel wat je moet weten voordat je ook maar ergens aan begint.

Adviezen voor beginnende afvallers

1.Het uiterlijk alleen is vaak niet voldoende motivatie om je te laten slagen in je afvalpogingen. Denk ook eens aan je gezondheid en conditie. Als je jezelf als doel stelt om je gezondheid te verbeteren, sterker en leniger te worden, actiever te leven en je beter over jezelf te voelen, heb je veel meer kans van slagen.
2.Raadpleeg altijd als eerste je huisarts. Er zijn vele afvalprogramma’s en afslankproducten op de markt die gevaarlijk zijn voor je gezondheid. Te snel afvallen is schadelijk en leidt tot het beruchte jojo-effect. Laat jezelf eerst medisch testen voordat je begint met een afvalprogramma. Vraag je huisarts om een verwijzing voor de diëtist(e).
3.Onderzoek goed je eigen beweegredenen om te willen afvallen en je eigen houding hier tegenover. Stel je zelf de volgende vragen:
Waarom wil ik eigenlijk gewicht verliezen?
Hoe sterk wil ik daar voor gaan?
Heb ik een supportnetwerk van familieleden en vrienden?
Ben ik in staat om door te zetten, zelfs na veel vallen en opstaan?
Heb ik de wilskracht en discipline om mijn doel te bereiken?
4.Voor een blijvend gewichtsverlies, moet je de volgende zeven aspecten van je leven veranderen:
a.Waarom je eet
b.Wat je eet
c.Hoe je eet
d.Wanneer je eet
e.Hoe je denkt
f.Hoe je je gedraagt
g.Hoe actief je bent
5.Stel je zelf kleine doelen die realiseerbaar zijn. In het begin hoef je geen grootse doelen en plannen te bedenken. Het is veel beter om kleine doelen te stellen, waar je stap voor stap aan werkt. Daardoor blijf je gemotiveerd en ontwikkel je langzaam aan een andere leefstijl. Een gewichtsafname van 500 gr tot 1 kg per week is realiseerbaar en veilig.
6.Ga geen voedsel of dieetvoeding eten waar je niet van houdt. Dat leidt alleen maar tot frustraties en weerzin. Beter is het om gezond en caloriearm voedsel te zoeken waar je van houdt. Je kunt een voedseldagboek bijhouden, waarin je alle voedsel opschrijft dat aan die voorwaarden voldoet.
7.Je moet bereid zijn om voorgoed, voor de rest van je leven, je eetgewoontes te veranderen. Dit is niet iets wat een week of zelfs drie maanden duurt, maar is bedoeld voor de rest van je leven. Stel jezelf hier geestelijk op in en ga voor de lange termijn.
8.Maak een einde aan emotioneel eten. Gebruik eten nooit om emoties te reguleren, dempen of verzachten. Voedsel is bedoeld om je lichaam te voorzien van energie en voedingsstoffen. Emoties zijn bedoeld om je gedrag te reguleren. Doe iets aan het gedrag van jezelf of anderen dat de onprettige emoties veroorzaakt. Ontwikkel sociale vaardigheden en vraag advies van een mentale coach of psychotherapeut.
9.Zoek en bouw een supportnetwerk: familieleden, vrienden, medeafvallers. Zowel online als in je woonplaats zijn daarvoor vele mogelijkheden. Dit kan een enorme steun zijn bij het bereiken van je doel.

Je bent nu ingewijd in de geheimen van het afvallen. Als je de bovenstaande adviezen opvolgt, zul je een vliegende start maken en veel gemaakte beginnersfouten vermijden. Succes ermee!

Schrijf een reactie