Hulpmiddelen Voor Het Afvallen

Het grote verschil als je wilt afvallen: beweging

Afvallen! Bijna iedereen is er tegenwoordig mee bezig. Er zijn ontelbare afvalprogramma’s beschikbaar en elk programma heeft duizenden mensen die het volgen. Niet iedereen is er echter succesvol mee. Slechts een klein deel van alle afvallers boekt echt resultaten, en een nog kleiner deel lukt het om voorgoed op een laag gewicht te blijven. Er zijn ontelbare manieren om af te vallen, maar de beste manier is en blijft: bewegen. In beweging komen is niet alleen nodig om af te vallen, maar het is ook heel goed voor je gezondheid en heeft een blijvend effect op je lichaam. Volg daarom dagelijks een trainingsprogramma als je gewicht wilt verliezen en blijvend gezond wilt worden.

Er is een groot aanbod aan dieetpillen en andere afslankmiddelen op de markt. Een groot deel van deze middelen heeft echter schadelijke bijwerkingen, die niet altijd goed gedocumenteerd zijn. Het is belangrijk dat je begrijpt dat de enige manier om op gezonde wijze af te vallen is: het volgen van een voedzaam en gezond dieet en het regelmatig trainen.

Door een koolhydraatarm dieet verlies je water en spieren, maar geen vet:
Een koolhydraatarm dieet leidt weliswaar tot gewichtsverlies, maar je verliest dan vooral vocht en spiermassa. Je lichaam haalt het grootste deel van de benodigde energie uit de koolhydraten die je eet. Als je een streng koolhydraat dieet begint te volgen, dan is het lichaam gedwongen de energie te halen uit het glycogeen dat is opgeslagen in de spieren en de lever. Bij elke gram glycogeen die je verliest, verlies je vier gram aan vocht. Het verlies aan glycogeen en vocht tezamen leidt tot het gewichtsverlies, maar je bent geen gram vet verloren. Je spieren raken verzwakt en je begint je slap te voelen. Als je echt wilt afvallen, dan is het nodig dat je lichaam het opgeslagen vet begint te verbranden en dat bereik je alleen door regelmatig en consistent te TRAINEN.

Om af te vallen moet je calorieën verliezen:
Om gewicht te verliezen is het nodig dat je lichaam meer calorieën verbrandt dan je inneemt. Tot aan 500 calorieën per dag verliezen is een veilige grens. Dat betekent 3500 calorieën per week, wat een gewichtsverlies van 450 gram betekent. Om dit te bereiken moet je ofwel minder calorieën innemen ofwel meer calorieën verbranden. Het beste is een combinatie van beide, waarbij je in aanmerking moet nemen dat je dagelijks minimaal 1200 tot 1500 calorieën moet innemen. De enige andere mogelijkheid die dan rest is regelmatig en consistent te trainen, zodat je lichaam veel energie nodig heeft en veel calorieën verbrandt.

Laten we eens zien hoe je het calorieverbruik van je lichaam zou kunnen vergroten:

Stel dat je per dag al 30 minuten loopt, dan zou je dat kunnen proberen op te voeren naar 60 minuten per dag. Hierdoor versnel je de basissnelheid van je stofwisseling (de snelheid benodigd voor je normale lichamelijk functioneren) en verbrandt je lichaam meer calorieën, zelfs als je slaapt.

Als je probeert hetzelfde te bereiken door te weinig calorieën in te nemen, dan is het resultaat alleen maar dat je vocht en spiermassa verliest en je je zwak begint te voelen. Je spieren worden slap, je stofwisseling wordt trager en je begint je heel moe te voelen.

Er zijn allerlei manieren om te trainen, maar hoe dan ook, je zult erbij moeten zweten. Aerobische oefeningen die je kunt doen zijn onder meer lopen, hardlopen, joggen, fietsen, zwemmen, roeien, skiën, schaatsen, rolschaatsen, de loopband, de fietsmachine en de roeimachine. Al deze vormen van aerobische oefeningen vergroten de zuurstoftoevoer naar alle delen van je lichaam, versterken je hartfunctie, versnellen je stofwisseling en dragen bij tot de verbranding van vet en het verlies van gewicht.

Met krachttraining versterk je je spieren en krijg je meer spiermassa. Tot 24 uur na elke krachttraining zal je lichaam meer calorieën verbranden, omdat de spieren voor hun onderhoud energie nodig hebben, ook als je in rust bent of slaapt.

Volg daarom trouw en consistent een goed samengesteld trainingsprogramma, dat is aangepast aan jouw lichaam en jouw mogelijkheden en vergeet al je zorgen over afvallen. Het zal vanzelf gaan.

Schrijf een reactie