Hulpmiddelen Voor Het Afvallen

Hoe val je af zonder minder te eten? De 5 belangrijkste tips

Probeer jij af te vallen door minder calorieën binnen te krijgen? Dan ben je niet de enige! Veel mensen denken ten onrechte dat dit de beste manier is om gewicht te verliezen. Tegenwoordig zeggen steeds meer onderzoekers echter dat het menselijk lichaam zo niet werkt. Afvallen gaat niet zozeer om minder eten, maar om anders eten. Wist je dat je ook kunt afvallen door het eten van dezelfde hoeveelheid calorieën per dag, als deze maar uit andere voedingsstoffen bestaan? Hieronder lees je de 5 belangrijkste tips om je dieet te veranderen en zo gewicht te verliezen.

Eet niet minder calorieën dan je lichaam nodig heeft

De gemiddelde Nederlandse vrouw heeft per dag zo’n 2000 calorieën nodig. Heb je een zittend beroep, dan kan het aantal wat lager zijn, tot minimaal 1600. Heb je juist een actieve levensstijl, dan is het aantal wat hoger, tot ongeveer 2400. Om af te vallen is het niet nodig om opeens maar 1500 calorieën per dag te gaan eten, of zelfs nog minder. Dit kan zelfs averechts werken! Je hongergevoel neemt toe, terwijl je stofwisseling vertraagt, omdat je lichaam calorieën wil opslaan. Dit maakt afvallen dus alleen maar moeilijker.

Eet wél minder bewerkte koolhydraten

Onderzoek heeft uitgewezen dat deze voedingsstoffen de insulineproductie in ons lichaam kunnen verstoren. Daardoor slaan onze cellen meer vet op dan nodig is, waardoor er minder calorieën in ons bloed terechtkomen. Deze kunnen daardoor niet ingezet worden waar ze nodig zijn, waardoor ons brein de boodschap krijgt dat er te weinig brandstof is. Dit leidt weer tot grotere trek, met als gevolg dat je nog meer gaat eten en dus ook nog meer aankomt.

Eet tijdelijk even helemaal geen bewerkte koolhydraten en suikers

Het is niet de bedoeling dat je nooit meer koolhydraten eet (ze horen namelijk bij een gebalanceerd voedingspatroon), maar laat ze eerst minstens 2 weken staan om je insulineproductie weer in balans te brengen. Let wel: het gaat hier vooral om granen in allerlei vormen, maar ook om aardappels en eventuele zetmeelrijke groenten en fruit. Koolhydraten uit andere groenten en fruit kunnen geen kwaad. Voeg de andere koolhydraten na 2 weken beetje bij beetje weer toe, maar kies wel voor volkoren varianten en laat suikers zo veel mogelijk staan.

Eet meer eiwitten

Eiwitten worden door je lichaam onder andere gebruikt om spierweefsel aan te maken of te herstellen. Zeker als je ook sport of een fysiek zwaar beroep hebt, zijn deze dus zeer noodzakelijk. Maar voor iedereen is het essentieel om voldoende eiwitten te eten en spiermassa aan te maken. Hierdoor wordt je metabolisme namelijk versneld, waardoor je minder vet opslaat. Bovendien krijg je minder snel trek als je bij elke maaltijd voldoende eiwitten binnenkrijgt.

Eet meer vetten

Vermijd jij vet om af te vallen? Dat is een veelgemaakte vergissing. De juiste vetten eten is namelijk een uitstekende manier om je stofwisseling weer correct te laten functioneren. Zo vertraagt je metabolisme en stoppen je cellen met teveel vet opslaan. Je brein krijgt niet langer de boodschap dat er tekorten zijn, waardoor ook je trek afneemt. Dit betekent natuurlijk niet dat je 3 keer per dag junkfood moet eten. Eet met mate verzadigde vetten en zorg ook dat je veel gezonde enkelvoudig en meervoudig onverzadigde vetten binnenkrijgt. Deze vind je onder andere in olijfolie, noten, avocado en lijnzaadolie.

Afvallen? Eet niet minder, eet slimmer!

Velen van ons associëren afvallen met onthouding en afzien. Dit is omdat we proberen minder calorieën binnen te krijgen, wat leidt tot grote honger. Het wordt dan wel heel moeilijk om niet af en toe te zwichten voor zoete trek. Hierboven heb je echter kunnen lezen dat deze aanpak je lichaam nog meer in de war brengt. Je kunt beter evenveel calorieën consumeren, maar deze uit andere voedingsstoffen halen. Welke tip ga jij uitproberen om je lichaam in balans te krijgen?

Vond je dit artikel interessant? Deel het dan op social media!

Schrijf een reactie