Hulpmiddelen Voor Het Afvallen

Ik ben afgevallen! Maar hoe blijf ik zo slank?

Het is je gelukt af te vallen! Gefeliciteerd! Je hebt een massage, pedicurebehandeling en een wellness-weekend verdient. Voor elk doel dat je hebt bereikt verdien je een beloning. Afvallen is niet eenvoudig. Slank blìjven is misschien nog wel moeilijker.
Je levenstijl moet op de schop om fit te worden en te blijven. Je zult een balans moeten vinden tussen je dieet, je oefeningen en je dagelijks leven. Dat is de enige manier om je nieuwe gewicht vast te houden.
Zelfdiscipline en oplettendheid blijven geboden. Hier zijn er paar manieren om slank te blijven.

Verander je gewoonten
Blijf goed op je calorieën letten en blijf kleine porties eten. Calorieën zijn dikmakers. Bedenk dat alles wat je teveel eet omgezet wordt in vet – zelfs ‘gezond’ eten.
Dit betekent niet dat je koste wat kost alle calorieën moet vermijden of de hele dag met een hongerig gevoel moet rondlopen. Het beste is om vijf of zes kleine maaltijden per dag te eten, met steeds ongeveer drie uur ertussen. Dit versnelt je stofwisseling, geeft je lichaam de gelegenheid alle voedingstoffen op te nemen, zorgt voor een gelijkmatige bloedsuikerspiegel en insulineniveau, en geeft je voldoende energie. Belangrijk is ook dat er minder vet wordt opgeslagen en het lichaam geen overbodige calorieën opneemt.
Goed ontbijten is ook belangrijk. Het zet de stofwisseling in werking en geeft je energie voor de komende dag. Wanneer je opstaat is de stofwisseling nog niet echt op gang gekomen. Als je wat eet, begint je lichaam te werken, omdat het glucose opneemt. Zorg er voor dat je voldoende proteïnen binnenkrijgt zodat je niet na een paar uur weer honger hebt. Dit zal je helpen je voedingspatroon gedurende de dag te controleren.

Oefeningen
Het plannen en volhouden van je oefeningen is de enige manier om je nieuwe gewicht vast te houden. Zorg er voor dat je spieren opbouwt. Spieren nemen veel voedingstoffen op die anders in vet zouden worden omgezet. Overdrijf het niet – je hoeft geen bodybuilder te worden. De juiste voeding is slechts de helft van het verhaal, de andere helft is trainen en fitness. Dit is ook nog eens goed voor je stofwisseling.

Wanneer je lichaam gewend raakt aan je oefeningen doe er dan een klein schepje boven op. Alles wat in het leven echt belangrijk is kost nu eenmaal een beetje moeite. Als je gezond wil zijn en een mooi, slank en fit lichaam wil hebben, zul je er wat voor over moeten hebben.

Hou van jezelf!
Praat jezelf niet in de put in als het je niet lukt om er als een supermodel uit te zien. Je bent jezelf. Je bent uniek. Het is je zelfs al gelukt om iets te bereiken dat niet veel mensen lukt: afvallen. Je zou jezelf moeten feliciteren. Hou van jezelf en bedenk dat er meer is dan alleen maar je uiterlijk. Dus je baalt ervan dat je jezelf een keertje liet gaan? Dat je niet eén koekje, maar de hele trommel op hebt gegeten? Vergeef en vergeet. Drink een glas water, poets je tanden en recht je rug. Iedereen zal toegeven dat afvallen een constant gevecht is. Een verloren veldslag betekent nog niet dat je de oorlog verliest. Schenk niet te veel aandacht aan de verloren slagen maar concentreer je op het winnen van de oorlog. Begin daar gelijk mee. Zeg niet tegen jezelf dat je morgen weer begint, of na de Kerst. Begin nu!

Misschien wel het moeilijkste van afvallen is het niet meer aankomen. Concentreer je op het verder ontwikkelen van je gezonde eetpatroon en je fitnessprogramma. Zorg er vooral voor dat je een levenstijl aanneemt die je ook op de langere duur vol kunt houden. Kleine veranderingen van je dagelijkse gewoontes kunnen op de lange duren grote gevolgen hebben voor je lichaam en je gezondheid.

Schrijf een reactie