Hulpmiddelen Voor Het Afvallen

Na de baby weer terug in vorm komen

Welke kersverse moeder kent het niet? Het lichaam lijkt wel een uitgelubberde zitzak … Waar is dat mooie figuur van voor de zwangerschap toch gebleven? Hoe kan het dat we ongemerkt al die kilo’s zijn aangekomen? We stonden toch maandelijks bij de vroedvrouw op de weegschaal en dachten dat we alles onder controle hadden?

Preventie
Als je dit artikel al tijdens de zwangerschap leest, dan kun je ter preventie nog wat doen. Elke zwangere vrouw kent die aanvallen van enorme trek in iets … rode bietjes … aardappelen … zure bommen. Ongetwijfeld is dat omdat je gebrek hebt aan bepaalde stoffen, die allemaal door de baby in je buik zijn geconsumeerd. Vergeet echter niet om te letten op het aantal calorieën dat je inneemt. Neem vooral geen vette en zoete voedingsmiddelen in en probeer de hoeveelheden enigszins te beperken. Houdt ook alle dikmakers buiten de deur en stop je koelkast vol met gezonde producten die weinig calorieën bevatten.

Houd alle frisdranken en vruchtensappen buiten de deur
Vruchtensappen uit pak en frisdranken bevatten enorm veel suiker. Je wordt er zonder meer dik van. Het lichaam kan niks doen met het overschot aan suikers en zet deze om in vet. Het innemen van veel suiker ontregelt bovendien de bloedsuikerspiegel en kan uiteindelijk leiden tot diabetes. Zowel tijdens als na de zwangerschap moet je deze levensmiddelen helemaal uit je huis verbannen. Drink in plaats daarvan water, groene thee (bevat cafeïne), kruidenthee en vers geperste fruit- en groentesappen.

Eet vezelrijk voedsel
Vezelrijk voedsel bevat altijd veel vitamines, mineralen en andere voedingsstoffen. Vezelrijk voedsel bevat vaak geen koolhydraten of alleen goede (complexe) koolhydraten. Vezelrijk voedsel stimuleert de darmwerking en reinigt de darmen. Vezelrijk voedsel geeft sneller een verzadigd gevoel dat langer aanhoudt. Vezelrijk voedsel stimuleert de stofwisseling en leidt tot gewichtsverlies. Voorbeelden van vezelrijk voedsel zijn: groenten, fruit, volle granen producten. Als je borstvoeding geeft, let er dan op of de baby niet gevoelig of allergisch is voor bepaald voedsel dat je inneemt (koemelk, spruitjes, uien).

Word actief
Het hangt af van je toestand na de bevalling, maar het is het beste om zo snel mogelijk actief te worden. Als je in bed blijft liggen wordt je stofwisseling alleen maar trager en kom je nog meer aan. Begin met het verzorgen van je baby en met lichte huishoudelijke werkzaamheden. Je kunt gaan wandelen met de baby in de wandelwagen of in een draagzak. Langzaam aan komt zo je stofwisseling op gang en kun je de intensiteit van je activiteiten opvoeren. Raadpleeg altijd eerst je vroedvrouw voordat je het kraambed vaarwel zegt en actief wordt.

Doe nog geen zware en intensieve oefeningen
Er zijn pas bevallen vrouwen die onmiddellijk van al het extra vet afwillen en beginnen met zwaar te trainen. Dat is echter geen goed idee. Je baarmoeder is nog bezig met de genezing van een zware wond. Je lichamelijke bewegingen moeten voorlopig beperkt blijven tot lichte bewegingen en activiteiten. Zware belasting van buik- of rugspieren, door bijvoorbeeld zware dingen te tillen, is nog even uit den boze. Raadpleeg altijd eerste je vroedvrouw of je huisarts voordat je met nieuwe lichamelijke activiteiten begint.

Drink veel water
Veel water drinken helpt het lichaam zich te ontdoen van gif- en afvalstoffen. Water helpt ook om de vochthuishouding op peil te houden, in het bijzonder als je borstvoeding geeft. Ook de stofwisseling heeft water nodig om vet te kunnen verbranden. Water bevat geen enkele calorie.

Wees geduldig
Helaas, er zit niets anders op. In deze fase moet je nog even geduld uitoefenen. Je kunt er echter op vertrouwen dat je op een dag je oude figuur weer terug hebt. Dat gaat bijna altijd vanzelf. Voorlopig is je baby prioriteit nummer 1. Het helpt als je gezond en gevarieerd eet en zodra dat kan weer op sport gaat of een andere activiteit uitvoert. Ben je na maanden echt nog veel te dik, volg dan een regulier afvalprogramma met een dieet en intensieve training.

Schrijf een reactie