Hulpmiddelen Voor Het Afvallen

Sneller vet verliezen op een gezonde manier

Heel veel mensen willen graag weten hoe ze gewicht kunnen verliezen. Ze schamen zich voor hun lichaam en hun figuur en weten bovendien dat hun overgewicht schadelijk voor hun gezondheid is en het risico op vele ziektes vergroot. Iedereen wil dan ook graag snel gewicht verliezen, maar wel op een gezonde manier.

Beweging helpt je calorieën te verliezen:
Door alleen maar te diëten zul je beslist niet kunnen afvallen. Het allerbelangrijkste is dat je lichaam calorieën gaat verbranden. Dit doe je door een tekort aan calorieën in je lichaam te creëren. Als je bijvoorbeeld dagelijks 1500 calorieën inneemt en er 1800 verbrandt, dan heb je een tekort van 300 calorieën gecreëerd en begint je lichaam met het verbranden van opgeslagen vet om dit tekort aan te vullen. En dus moet je manieren vinden om dagelijks een calorietekort te creëren. Dat kun je op twee manieren doen: door minder calorieën in te nemen of door meer calorieën te verbranden. Het verminderen van de hoeveelheid calorieën die je dagelijks inneemt is GEEN goed idee, omdat je daarmee de kans loopt uitgehongerd en ondervoed te raken. Een vrouw heeft per dag minimaal 1200 calorieën nodig en een man 1500 calorieën. De enige goede manier is dus om meer calorieën te verbranden, en dat doe je door middel van sport, training en lichamelijke beweging.

Verbrand calorieën met aerobische oefeningen en krachttraining:
Zoals gezegd, is lichamelijke beweging de beste manier om een calorietekort in je lichaam te creëren. Goede oefeningen zijn onder meer aerobische oefeningen en krachttraining. Als je vijf keer per week 30 minuten aerobische oefeningen en driemaal per week 30 minuten krachttraining doet, dan zul je genoeg calorieën kunnen verbranden om al je vet kwijt te raken.

Hoe je stofwisseling te versnellen?
Er zijn mensen die maar 15 minuten per keer trainen. Dat kan ook, maar je valt dan langzamer af. Hoe langer je traint, hoe meer je zult afvallen, want je lichaam verbrandt dan meer calorieën. Door lang genoeg te trainen zul je heel gemakkelijk afvallen. Je doel is dus om je stofwisseling te versnellen en zo veel mogelijk calorieën zo snel mogelijk te verbranden.

Doe dagelijks één of meer aerobische oefeningen. Dat zijn onder meer lopen, joggen, hardlopen, zwemmen, roeien, skiën, schaatsen, rolschaatsen, fietsen, de loopband en de roeimachine. Als je nu nog 30 minuten per keer traint, probeer dat dan langzaam op te voeren naar 60 minuten per keer. Als je 30 minuten jogt, verbrand je 300 calorieën, dus reken maar uit hoeveel je verbrandt als je 60 minuten oefent.

Met gewichts- en krachttraining, bijvoorbeeld water-aerobics en gewicht heffen, vergroot je je spiermassa en versnel je je stofwisseling nog meer. Toename in spiermassa versnelt je stofwisseling, omdat de spieren dan ook in rusttoestand energie verbruiken voor hun onderhoud. Een combinatie van aerobische oefeningen en krachttraining is daarom zeer effectief. Je kunt ook ’s avond nog extra in beweging komen, bijvoorbeeld een wandeling na het avondeten.

Als je elke dag dezelfde oefeningen doet, kun je heel snel verveeld raken. Breng daarom afwisseling aan in je trainingsprogramma, bijvoorbeeld de ene dag lopen, de andere dag zwemmen, de volgende dag fietsen. Zoek een trainingsmaatje op om samen mee te trainen, dat is veel gezelliger en motiverender. Tijdens het lopen op de loopband kun je bijvoorbeeld ook een film bekijken, televisie kijken of naar muziek luisteren.

Wat ook een goede mogelijkheid is, is intervaltraining. Dit is een combinatie van twee minuten snelle, lichte oefeningen, afgewisseld met twee minuten langzame, zware oefeningen, en dat steeds om en om. Hier val je zeer snel van af.

Bouw ook lichamelijke beweging in je dagprogramma in: lopend naar je werk of de winkel, trappen lopen in plaats van de lift nemen, enzovoorts.

Voer al je oefeningen uit alsof je je aan het voorbereiden bent op een wedstrijd. Hierdoor zul je zeer gemotiveerd raken.

Begin dus nu met trainen. Stel een goed programma samen en volg dat nauwgezet en trouw. Wees vastbesloten je doel te behalen en oefen discipline en geduld uit. Je zult zeker snel resultaten zien!

Schrijf een reactie