Hulpmiddelen Voor Het Afvallen

Tips voor mannen en vrouwen die willen afvallen

Mannen en vrouwen zijn verschillend. Ze hebben andere hormoonhuishoudingen en hun lichamen reageren niet op dezelfde manier op voedsel. Mannen en vrouwen hebben vaak ook verschillende voorkeuren voor voedsel. Niettemin zijn er een aantal basis zaken die zowel mannen als vrouwen kunnen doen als ze willen afvallen.

Verander je leefstijl
Iedereen die wil afvallen, moet veranderingen aanbrengen in zijn of haar levensstijl. Daar ontkom je niet aan. Het te dik zijn is een gevolg van een (deels) verkeerde leefstijl. Je moet het probleem bij de wortels aanpakken. Eetgewoontes maken deel uit van je leefstijl en kunnen er ook het inherente gevolg van zijn. Leef je bijvoorbeeld als vrijgezel, die elke dag in de bedrijfskantine eet en ’s avonds bij het stappen een portie bitterballen neemt? Dan is je eetpatroon eigenlijk het gevolg van je leefstijl. Probeer om te beginnen eens aan sport te gaan doen of lid te worden van een fitnessclub. Ten tweede kun je enkele avonden per week zelf thuis koken en wat vrienden uitnodigen. Op deze manier kun je met het zetten van kleine stappen grote veranderingen in je leefstijl realiseren.

Eet vezelrijk voedsel
Iedereen die wil afvallen, moet zijn of haar eetgewoontes veranderen en gezonder gaan eten. Gezond eten houdt onder meer in het eten van vezelrijk voedsel. Vezelrijk voedsel stimuleert de stofwisseling en de spijsvertering en daar val je van af. Bovendien bevat vezelrijk voedsel veel meer voedingsstoffen. Ook zit je met een kleinere portie vezelrijk voedsel veel sneller vol en krijg je minder snel weer honger. Vergelijk het eten van witbrood met het eten van bruinbrood. Als je echt goed volkorenbrood eet, heb je aan één boterham vaak genoeg. Van witbrood moet je vaak wel drie sneetjes eten. Het is even wennen, maar na een tijdje weet je niet beter en wil je zelfs niet meer terug. Ook na jaren niet.

Eet een appel
Appels zijn overal te verkrijgen, zelfs op de hoek van de straat. Appels zijn producten uit eigen land. Je kunt een appel meenemen in je tas. Een appel blijft lange tijd goed. Een appel kan op elk moment van de dag, voor of na de maaltijd of tussendoor. Een appel zit boordevol vitaminen en andere belangrijke stoffen. Een appel bevat veel vezels en geeft snel een verzadigd gevoel. Een appel stimuleert de spijsvertering. Van een appel wordt je niet dik. Een appel is goed voor mannen en vrouwen. De Amerikanen zeggen: ‘An apple a day keeps the doctor away.’ Kortom: eet elke dag een appel!

Vermijd grote porties en copieuze maaltijden
Met de huidige hectische levensstijl hebben veel werkende mensen vaak niet eens de tijd om te eten. Als er dan uiteindelijk een vrij moment is waarop ze aan eten toekomen, dan eten ze meteen grote porties of zelfs enorme maaltijden. Deze manier van eten is echter schadelijk voor het spijsverteringssysteem. Ook de stofwisseling wordt er door ontregeld, in plaats van constant op een snel tempo te draaien. Uiteindelijk wordt je van deze manier van eten dik. Bouw dus in je dagschema voldoende tijd in om minstens drie maaltijden per dag te eten.

Eet elke 3 tot 4 uur een micromaaltijd
Nog beter dan drie maaltijden per dag is het om vijf tot zes micromaaltijden per dag te eten. De stofwisseling blijft hierdoor snel en constant en dat leidt tot gewichtsverlies.

Begin met trainen
Je ontkomt er niet aan, maar lichamelijk in beweging komen is een vereiste om te kunnen afvallen. Maar zo erg is dat nou ook weer niet. Je kunt lid worden van een voetbalclub, of gaan squashen, tennissen, rolschaatsen, roeien, zwemmen … Je kunt gaan dansen, skiën of klimwand beklimmen. Je kunt ook lid van een sportschool worden en aan judo, karate of boxen gaan doen. Ten slotte kun je lid worden van een fitnessclub, waar instructeurs je kunnen helpen met het samenstellen van een trainingsprogramma. Je kunt dan heel gericht op het wegwerken van vetlagen gaan trainen en bepaalde spiergroepen beter vormgeven. Mannen doen dit natuurlijk heel graag, maar ook voor vrouwen is dit één van de beste manier om af te vallen. Het betekent beslist niet dat je er over een tijdje als een body builder uit zult zien, integendeel. Helemaal niet als je krachttraining combineert met andere vormen van sport die een meer atletisch figuur opleveren.

Laat alle junkfood en gefrituurd voedsel staan
Als je wilt afvallen, dan is het van groot belang om alle junkfood (voedsel dat veel vetten, suikers en kunstmatige stoffen bevat) en gefrituurd voedsel (uit de snackbar of bedrijfskantine) helemaal te laten staan. Je wordt daar namelijk in snel tempo dik van, omdat het lichaam niets anders kan met het grote aanbod aan calorieën dan deze op te slaan als lichaamsvet. Als je dit soort voedsel blijft innemen, zul je nooit kunnen afslanken, zelfs niet als je heel veel traint. Eet in plaats daarvan vers en gezond voedsel. Je trek in junkfood zal dan vanzelf verdwijnen.

Zeg nee tegen enkelvoudige koolhydraten
Enkelvoudige koolhydraten (witte suiker, witbrood, aardappelen, witte rijst, enzovoort) verworden in het lichaam al snel tot ongewenste calorieën. Deze koolhydraten worden heel snel afgebroken tot glucose en het lichaam zet dit bij een overschot aan calorieën direct om in vet. Eet in plaats daarvan complexe (‘goede’) koolhydraten (groenten, volkoren brood, zilvervliesrijst, enzovoort), die langzaam worden afgebroken en volledig door het lichaam kunnen worden gebruikt. Deze bevatten bovendien meer voedingsstoffen en geven langer een verzadigd gevoel. Ze zorgen ook voor een betere regulatie van de bloedsuiker- en insulinespiegels. Hier geldt hetzelfde geldt als voor het eten van vezelrijk voedsel (vezelrijk voedsel is vaak ook voedsel dat rijk is aan complexe koolhydraten): na een tijdje weet je niet meer beter en wil je zelfs niet meer terug.

Schrijf een reactie