Hulpmiddelen Voor Het Afvallen

Vijf vaardigheden waarmee je het afvallen kunt volhouden

Veel mensen lukt het om zich in het begin aan hun afvalprogramma te houden. Maar de vraag is vaak: hoe lang houd ik dit vol? Iemand begint wel wat gewicht te verliezen, maar raakt na een paar maanden toch wel moe van alle regels en voorschriften. Ontdek hier hoe je met gemak je afvalprogramma kunt volhouden.

Vaardigheden om het vol te houden

Om af te vallen moeten we bepaalde opofferingen doen. Dat is onoverkomelijk. Vergeet ook niet dat afvallen alleen mogelijk is met een verandering van leefgewoontes. Het is nooit een snelle oplossing waarmee in korte tijd resultaten kunnen worden bereikt. Dat betekent echter ook dat als we een keer vallen, we ook weer kunnen opstaan. Het is helemaal niet erg als het ons op een dag niet lukt ons aan het programma te houden. Zelfs als we 50 keer vallen, kunnen we ook 50 keer weer opstaan.

Ontdek hier wat de vijf vaardigheden zijn waarmee je je doel kunt bereiken:

1.Beloon jezelf. Dit is één van de beste manieren om gemotiveerd te blijven. Ieder mens heeft positieve bevestiging nodig om gaande te blijven. Als het je gelukt is om 2 kilo af te vallen of een hele maand geen slagroom te eten, dan mag je jezelf daar best voor belonen. Zorg er natuurlijk wel voor dat je jezelf niet met voedsel beloont. Koop een nieuw boek, een nieuw kledingstuk of sieraad of trakteer je zelf op een avond naar de film of schouwburg.
2.Houd je vooruitgang bij. Zorg dat je altijd de gegevens over je gewicht, BMI, omvang en vetpercentage bij de hand hebt. Dat is heel belangrijk. Als het dan even niet meezit, kun je deze gegevens bekijken en daar moed uit putten.
3.Stop met emotioneel eten. Dit is namelijk een soort verslaving, die je wilskracht ondermijnt en al je afvalpogingen saboteert. Het is belangrijk dat je de wilskracht ontwikkelt om met dit obsessief-compulsieve gedrag te stoppen en dat te vervangen door gezond en positief gedrag.
4.Verweer je tegen mensen die je eten willen opdringen. Daarvan zijn er velen! ‘Neem toch een klein beetje’, ‘Waarom niet?’, ‘Dat maakt toch niet uit?’, ‘Waarom moet je altijd iets anders dan de rest doen?’. Dit zijn boodschappen aan je onderbewuste dat jouw beslissingen niet okay zijn. Ze komen waarschijnlijk van de mensen die al heel lang je zelfvertrouwen onderuit hebben gehaald. En juist dat onderuit gehaalde zelfvertrouwen is wat je nu aan het heropbouwen bent.
5.Denk steeds aan je lichamelijke en geestelijke gezondheid. Dat betekent dat je aan het afvallen bent om iets goeds te doen voor je lichaam en je geest. Je doet het niet alleen maar om er beter uit te zien voor anderen, je doet het echt voor jezelf. Als je een beter en sterker persoon voor jezelf bent, kun je dat ook beter voor anderen zijn. Wees dus sterk.

Dit zijn de belangrijkste vijf vaardigheden om de strijd om af te vallen te winnen. Als je dat lukt, zul je ontdekken dat deze vaardigheden je hele leven lang van nut zullen zijn.

Schrijf een reactie